Kolme metsästysammunnan EM-kultaa Suomeen

ma heinäk. 06 10:30:00 2015

Sunnuntaina päättyneet eurooppalaisen metsästysammunnaan EM-kilpailut päätettiin suomalaisten mestaruusjuhliin. Suomen joukkue voitti molemmat jaossa olleet mestaruudet, sekä yhdistelmä- että luodikkoammunnan. Joukkueen juniori, Jani Huhti oli kilpailujen paras luodikkoampuja vieden mestaruuden tuloksella 396 pistettä. Kimmo Iivonen otti M55-sarjassa hopeaa vain 5 pisteen erolla kultamitalistista. Avoimessa sarjassa paras suomalainen oli viidenneksi tullut Ronnie Skata, viisi pistettä pronssimitalisijasta.

Metsästäjäliitto vastaa metsästysampumatoiminnasta Suomessa

Metsästäjäliiton metsästysampumalajit on suunniteltu metsästystilanteiden harjoittelemiseen metsästysaseilla. Metsästysammunnassa on kymmenen haulikko-, luodikko- ja ilma-aselajia. Kaikissa on mahdollisuus kilpailla SM-tasolle, kansainvälisissä lajeissa myös PM- ja EM-tasolle asti.

Eurooppalainen metsästysammunta

Eurooppalainen metsästysammunta eli Combined Game Shooting on moniottelu, johon kuuluu sekä haulikko- että luodikkoammunta.

Luodikkokilpailussa ammutaan neljään eläinkuvioon: villisika pystystä, kettu makuulta, kauris kiinteään paaluun nojaten ja gemssi vuorisauvaa tukena käyttäen. Muut kuviot ovat aina 100 metrin etäisyydellä ja paikallaan olevia, mutta villisika voidaan ampua myös 50 m liikkuvalla radalla juoksevaan kuvioon. Kuhunkin kuvioon ammutaan viisi laukausta.

Trapissa kiekko lentää selvästi nopeammin kuin normaalissa metsästystrapissa, mutta jokaista kiekkoa saa yrittää kahdella panoksella. Compakissa kiekko voi tulla lähes mistä kulmasta hyvänsä. Osa on kaksois-, osa yksittäiskiekkoja. Aseen saa aina ladata kahdella patruunalla. Molemmissa haulikkolajeissa ammutaan 25 kiekkoa.

Eurooppalaisissa ammunnoissa on neljä sarjaa: naisten sarja, alle 20-vuotiaiden junioreiden sarja, yli 56-vuotiaiden veteraanien sarja sekä yleinen sarja. Suomalaiset ovat osallistuneet menestyksekkäästi lajin EM-kilpailuihin 70-luvulta lähtien. Suomen joukkue valitaan karsinta- ja SM-kilpailujen perusteella.

Pekka Karhunen

p. 040 777 7202

Liitteenä olevassa kuvassa Suomen joukkue korkeimmalla palkintopallilla. Vasemmalta Pekka Lehtonen, Kalle Mäkinen, Juho Ylijoki, Arto Tossavainen, Timo Kyntäjä sekä Ronnie Skata.