Sepelkyyhky on maistuva ja runsaslukuinen riistalintu

to elok. 06 08:21:00 2015

Sepelkyyhkyn metsästys aloittaa perinteisesti uuden metsästyskauden. Maanantaina 10.8. käynnistyvä kyyhkynmetsästys jatkuu lokakuun loppuun saakka. Runsaat kannat, mielenkiintoinen jahti ja herkullinen liha ovat tärkeimmät syyt kyyhkyjahdin suureen suosioon. Vuotuinen metsästyssaalis on yli 200 000 lintua. Aseena käytetään pääasiassa haulikkoa.

Noutavalla koiralla metsästäjä varmistaa kyyhkysaaliin talteenoton. Lämpimällä kelillä kannattaa myös muistaa, että liha alkaa pilaantua varsin nopeasti, joten on tärkeää huolehtia saaliin jäähdyttämisestä. Metsästyksen kruunaa saaliin laittaminen herkulliseksi ateriaksi. Parhaita kyyhkyreseptejä kannattaa lähettää Metsästäjäliiton riistaruokasivustolle, joka löytyy osoitteesta www.riistaruoka.fi

Metsästäjäliitto muistuttaa, että osalla kyyhkyistä voi olla etelässä alkukaudesta toinen poikue. Pesivät linnut eivät parveile, joten yksittäin tai pareina lentävät tulee säästää. Muista myös, että rauhoitettu uuttukyyhky on sepelkyyhkyä pienempi ja siltä puuttuvat valkoiset laikut siivistä. Myös lentotapa on erilainen.

Metsästäjän kannattaa pitää mielessä myös, että pellolla, jolta sato on korjaamatta, ei saa liikkua ilman viljelijän lupaa. Lisäksi ampuminen on kielletty 150 m lähempänä asuttua asumusta ilman lupaa. Pidä ampumamatkat riittävän lyhyinä ja harjoittele ammuntaa ennen jahtia. Huolehdi myös siistiydestä ja kerää mukaasi kaikki hylsyt ja muut roskat. Metsästäjäliitto toivottaa antoisaa metsästyskauden alkua.

Kai Tikkunen

Järjestötiedottaja