Metsästäjäliitto esittää kannanhoidollisiin susilupiin tuntuvaa korotusta

ti syysk. 01 12:02:00 2015

Suomen Metsästäjäliitto esittää, että maa- ja metsätalousministeriö myöntäisi tänä vuonna suden kannanhoidollisessa metsästyksessä kaksi kaatolupaa jokaista susilaumaa kohden. Tämä merkitsisi yhteensä jopa 70–80 kaatolupaa.

Liitto jätti esityksensä maa- ja metsätalousministeri Kimmo Tiilikaiselle tiistaina 1.9.

MMM päätti viime metsästyskaudella susien kannanhoidollisen metsästyksen kaksivuotisesta kokeilusta. Ensimmäinen metsästys, jossa kaadettiin 17 sutta, onnistui hyvin. Susikannan kokoon suhteutettuna kaadettujen susien määrä jäi kuitenkin liian pieneksi. Tästä syystä susikanta on jatkanut voimakasta kasvuaan, mikä näkyy muun muassa jo lisääntyneissä tuotantoeläinvahingoissa.

Suden kannanhoidollista metsästystä on Metsästäjäliiton mukaan jatkettava. Lupien tulisi olla käytössä mahdollisimman varhain, jotta jahti voidaan viedä läpi parhaalla mahdollisella tavalla.

Vahinkojen estämiseksi ja kansalaisten sosiaalisten sekä taloudellisten oikeuksien turvaamiseksi on lisäksi välttämätöntä, että vahinkoa aiheuttavat häirikkösudet poistetaan nopeasti joko poliisin päätöksellä tai riistakeskuksen vahinkoperusteisilla luvilla.

Metsästäjäliitto korostaa, että susikanta ylittää tällä hetkellä reilusti sudenhoitosuunnitelmassa esitetyn 25 lisääntyvän parin tavoitetason. Susilaumoja oli Luken alkuvuoden kanta-arvion mukaan 27, joiden lisäksi on vielä kahdeksan Venäjän rajan molemmin puolin liikkuvaa ns. rajalaumaa. Näiden lisäksi oli toistakymmentä kahdestaan liikkuvaa sutta. Monin paikoin on havaintoja uusista pentueista, joten on vahvoja viitteitä siitä, että susilaumoja voisi tällä hetkellä olla jopa 36. Suomen riistakeskus tiedotti muun muassa viime viikolla, että uusi suuri susilauma on syntynyt Etelä-Suomeen Uudenmaan ja Varsinais-Suomen maakuntien rajalle. Laumassa on 10 sutta, ja se on jo aiheuttanut lammasvahinkoja.

Tehokas metsästys on välttämätöntä susikannan kasvun leikkaamiseksi sekä koira- ja tuotantoeläinvahinkojen ehkäisemiseksi.

Lauri Kontro

Puheenjohtaja