Viikonloppuna alkava hirvenmetsästys on turvallista jahtia

to syysk. 24 09:43:00 2015

Hirven- ja peuranmetsästys alkaa suurimmassa osassa maata syyskuun viimeisenä lauantaina eli 26.9. Kauden aikana metsässä liikkuu noin 100 000 hirvenmetsästäjää. Hyvän organisoinnin ansiosta hirvenmetsästys on turvallinen tapa nauttia syksyisestä luonnosta.

Suomen riistakeskus myönsi tulevalle metsästyskaudelle 37 400 hirvenpyyntilupaa, eli yli 10 prosenttia enemmän kuin viime syksynä. Samalla myönnettiin 25 800 pyyntilupaa valkohäntäpeuran metsästykseen, eli noin 13 prosenttia edellisvuotta enemmän. Yhdellä pyyntiluvalla saa kaataa yhden aikuisen tai kaksi vasaa.Hirvenmetsästys jatkuu joulukuun ja peuranmetsästys tammikuun loppuun saakka. Poikkeuksena ovat Enontekiö, Inari, Muonio ja Utsjoki, joissa hirvijahti jakautuu kahteen jaksoon syys–lokakuun taitteen kiimahuipun vuoksi, 1.9.–20.9. ja 11.10.–30.11. Monet seurat varsinkin eteläisemmässä Suomessa aloittavat jahdin omavalintaisesti vasta lokakuussa.

Hirvijahti luo hyvinvointia

Hirvenmetsästys tarjoaa harrastajilleen runsaasti raitista ilmaa, hienoja luontoelämyksiä, mukavaa yhdessäoloa ja herkullista villiruokaa. Viime vuonna hirvisaalis oli noin 39 500 eläintä. Tänä vuonna saaliin arvioidaan nousevan jopa 45 000 yksilöön.Saalis hyödynnetään etupäässä metsästäjien lähipiirissä, mutta jonkin verran lihaa myydään myös yksityisille, kauppoihin ja ravintoloihin. Metsästäjäliitto tarjoaa seuroille kanavan myydä riistanlihaa riistaruoka.fi-sivustolla. Kun palvelun käyttö yleistyy, kuluttajat saavat keinon hankkia riistaa keittiöihinsä. Vähärasvainen riista on terveellistä lähiruokaa. Kaiken kaikkiaan hirvijahdin aineellinen ja aineeton arvo on huomattava.

Seuruejahdissa turvallisuus korostuu

Hirvenmetsästys on pääasiallisesti seuruejahtia. Oranssi tai oranssinpunainen vaatetus, radiopuhelimet ja kokeneet metsästyksenjohtajat pitävät huolen, että metsästys on turvallista niin metsästäjille kuin muille luonnossa liikkujille. Metsästysonnettomuudet ovatkin Suomessa erittäin harvinaisia, vaikka pelkästään hirvijahtiin osallistuu vuosittain yli 100 000 metsästäjää. Muut luonnossa liikkujat voivat myös itse vaikuttaa havaittavuuteensa käyttämällä hirvijahdin aikaan metsässä esimerkiksi keltaisia huomioliivejä. Koiranulkoiluttajien tulisi myös muistaa, että koiran pitäminen irti luonnossa vaatii aina metsästysoikeuden haltijan luvan.

Metsästäjäliitto pyrkii edistämään metsästyksen turvallisuutta järjestämällä metsästäjille koulutusta muun muassa ammunnassa ja seuruejahdin käytännöissä. Lisäksi liitto tarjoaa jäsenseuroilleen ilmaiseksi jahtiturvallisuutta käsitteleviä esitteitä, joita voi jakaa ennen hirvijahdin aloitusta.

Kai Tikkunen
Järjestötiedottaja