Suomen susikanta on liian suuri

ke marrask. 25 10:35:00 2015

Suomen Metsästäjäliiton liittokokous otti kantaa tämänhetkiseen susitilanteeseen ja suden kannanhoidolliseen metsästykseen. Metsästäjäliitto pitää hyvänä, että hallitus on päättänyt suden kannanhoidollisen metsästyksen toteuttamisesta tulevana talvena. Susi on riistaeläin, jonka kantaa tulee säädellä samoin kuin muidenkin riistaeläinten.

Suomen susikanta on kasvanut viime vuosina voimakkaasti. Luonnonvarakeskuksen (Luke) viime tammikuussa tekemän arvion mukaan Suomessa oli 35 susilaumaa. Luke arvioi marraskuussa, että susimäärä on säilynyt suunnilleen ennallaan. Laitos arvioi kuitenkin, että susilaumoja voi olla jopa 43. Luke on ilmoittanut antavansa täydennetyn arvion joulukuussa ja lopullisen kanta-arvion helmikuussa.

Susien tappamien koirien ja tuotantoeläinten määrät ovat nousseet hälyttävän korkeiksi. Sudet ovat tappaneet yli 100 lammasta ja maa- ja metsätalousministeriön tietojen mukaan jo yli 40 koiraa. Kaikki koiranomistajat eivät raportoi koiravahingoista, joten määrä voi olla tätäkin suurempi. Myös susialueilla asuvat ihmiset ovat huolissaan omasta ja lastensa turvallisuudesta.

Sudet ovat levittäytyneet viime vuosina koko maahan. Susihavaintoja on tehty tänä syksynä jo pääkaupunkiseutua myöten. Länsi-Uudenmaan 10 suden lauma on yksi Suomen suurimmista.

Kannanhoidollisen metsästyksen tarkoituksena on lisätä susien ihmisarkuutta ja pitää kanta kurissa. Metsästäjäliitto toistaa aiemman esityksensä siitä, että kaatolupia on saatava vähintään kaksi lupaa laumaa kohden. Tämä merkitsee sitä, että kannanhoidollisia lupia on oltava käytössä 70–80 kappaletta. Maa- ja metsätalousministeriön esitys, 39 kaatolupaa, on liiton mielestä ehdottomasti liian alhainen.

Ylisuuri susikanta Kainuussa ja Suomenselällä uhkaa myös uhanalaisen metsäpeuran olemassaoloa. Suomella on erityinen vastuu metsäpeuran pelastamisesta sukupuutolta, ja tämä edellyttää susikannan voimakasta vähentämistä metsäpeura-alueilla.