Älä aiheuta hirvieläinkolaria omenoilla

pe elok. 19 13:06:00 2016

Omenasato on monin paikoin erittäin runsas, ja monissa talouksissa omenoita tulee reilusti yli omien tarpeiden. Ylijäämäomenoiden loppusijoituksessa kannattaa kuitenkin olla huolellinen liikenneturvallisuuden vuoksi.

Metsästäjäliitto muistuttaa, että ylijäämäomenia ei tule viedä teiden läheisyyteen. Tien läheisyyteen kärrätty omenakasa houkuttelee monia eläimiä, kuten valkohäntäpeuroja. Se lisää peurojen liikkumista tiealueella, varsinkin hämäräaikaan ja lisää kolarin riskiä.

Omenat voi lahjoittaa tuttaville tai paikalliselle metsästysseuralle, joka voi hyödyntää niitä riittävän kauas tiestä sijoitetuilla ruokintapaikoilla. Jos ottajaa ei löydy, niin silloin oikea paikka omenoille on komposti.

Lisatietoja
Teemu Simenius