Metsästyskausi aloitetaan perinteisesti sepelkyyhkyjahdilla 10.8.

ma elok. 08 08:38:00 2016

Kyyhkyjahti muodostaa monelle metsästäjälle odotetun kauden aloituksen 10.8. Runsaiden sepelkyyhkykantojen ansiosta kyyhkyjahti on yhä suositumpaa, ja jahtiin pääsee lähes koko maassa. Pesinnän lopettaneet vanhemmat ja tämän vuotiset nuoret yksilöt liikkuvat parvissa, joihin metsästys kohdistetaan. Jotkut yksilöt ovat saattaneet yrittää vielä myöhäistä pesintää, ja nämä yksin liikkuvat linnut tulee jättää rauhaan.

Riistalihana kyyhky ei ole luomua, vaan luonnollista, eli villilihaa. Se on tummaa, riistan makuista, vähärasvaista ja ekologista.  Höyhenet irtoavat linnuista helposti, joten sitä valmistetaan usein paistettujen rintapalojen ohella myös kynittynä padassa. Puolukkahillo ja hyvä punaviini sopivat kyyhkyannoksen oheen erinomaisesti.

Metsästäjäliitto korostaa noutavan koiran merkitystä myös kyyhkynmetsästyksessä. Koiran käyttö varmistaa, että ammutut linnut löytyvät helposti eikä arvokasta saalista jää peltoon tai metsään.

Teemu Simenius,
Metsästäjäliiton järjestöpäällikkö