Ympäristöministeriöltä tunnustusta Metsästäjäliiton luonnonhoitotyöstä

ke jouluk. 14 10:34:00 2016

Suomen Metsästäjäliitto saa ensimmäistä kertaa ympäristöministeriöltä 50 000 euron yleisavustuksen, joka osoitettiin lisätalousarviokäsittelyssä Ympäristöministeriön momentille 35.01.65. Avustukset järjestöille ja ympäristönhoitoon vuodelle 2017. Erityisen tyytyväinen liitto on tunnustuksesta metsästäjien tekemää riistanhoitotyötä kohtaan, jonka merkitys luonnon- ja ympäristönhoidolle on kiistaton.

Kokoomuksen kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan asunto- ja ympäristöjaoston puheenjohtaja Timo Heinonen on tyytyväinen, että Metsästäjäliitto saadaan ympäristönhoidon valtionavun piiriin. ”Metsästäjäliitto on tehnyt aina laajaa ympäristötyötä, mutta aiemmin heidän hakemuksensa on hylätty lähinnä yhdistyksen nimen johdosta. Halusimme nyt korjata asian eduskunnan budjettikäsittelyssä. Metsästäjäliitto on jäsenseurojensa kanssa rakentanut esimerkiksi yli 2 000 kosteikkoa ja myös kannanhoidolliset toimenpiteet ovat huomattavia", Heinonen toteaa.

Metsästystä harrastava kansanedustaja Lasse Hautala pitää erittäin myönteisenä, että Metsästäjäliitto pääsi mukaan valtion avustukseen. ”Metsästäjäliitto tekee tärkeää luonnonhoito ja -suojelutyötä mm. edistämällä kosteikkojen rakentamista, riistaruokintaa ja muuta riistakantojen hoitoa.”

Metsästäjäliitto on hyvillään, että se erikseen mainitaan merkittävänä ympäristö- ja luonnonsuojelutyötä tekevänä järjestönä, ja että ympäristöministeriön on hyväksyttävä myös muiden hallinnonalojen vastaavaa työtä tekevät järjestöt nimestä riippumatta. Lisäksi on hienoa, että nyt koko momentin käyttötarkoitus arvioidaan ympäristöministeriön toimesta uudelleen, juuri kuten liitto hakemuksessaan esitti.

Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja Panu Hiidenmiehen mukaan päätös on oikeansuuntainen, mutta liiton jäsenmäärään ja toimintaan suhteutettuna riittämätön.  ”Metsästäjäliitto kiittää eduskunnan valtiovarainvaliokuntaa ja ympäristöjaosta siitä, että lisätalousarvioon saatiin tämä määräraha. Oikea paikka yleisavustuksen myöntämiseen olisi kuitenkin tulevaisuudessa maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan momentti 30.40.50. ja vähintään 500 000 euron määräraha. Metsästäjäliiton kuva on selkeytynyt riistahallintolain myötä, ja yhdistyksen vaikuttavuus on lisääntynyt. Tämä vaatii keskustelua riistanhoitomaksujen uudelleen ohjaamisesta, ja maa- ja metsätalousministeriön on otettava tässä selkeämpi rooli.”

Riistanhoito- ja pyyntilupamaksuista annetun lain (616/1993) 3 § mahdollistaa varojen ohjaamisen jo nyt muun muassa riistanhoitotoimenpiteisiin ja muuhun riistatalouden edistämiseen, valtakunnallisten metsästäjäjärjestöjen suorittamaan valistustyöhön sekä metsästysseurojen riistanhoitoa edistävien ja maanomistajien suorittamien riistan elinympäristöä merkittävästi parantavien hankkeiden toteuttamiseen.

Toiminnanjohtaja Hiidenmiehen mukaan Metsästäjäliitto katsoo voivansa olla vahvasti mukana tässä työssä. ”Metsästäjäliitto on 2 700 metsästysseuran voimin valmis ottamaan vastuuta lisää. Liiton 160 000 jäsenen ja valtion tuen kautta pystymme vastaamaan niihin kansalaisjärjestöyhteiskunnan haasteisiin ja tehtäviin, joita mm. ympäristö- ja luonnonsuojelujärjestöt ovat jo vuosikymmeniä Suomessa hoitaneet. Tämä tunnustus on hyvä alku kohti tätä päämäärää.”

Panu Hiidenmies
Toiminnanjohtaja