Metsästäjäliiton ilma-aselajien SM-kilpailut Tampereella 8.–9.4.

ke huhtik. 05 08:20:00 2017

Metsästäjäliiton ilma-aselajien Suomen mestaruuskilpailut kilpaillaan ensimmäistä kertaa Pohjois-Hämeessä, Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen D-hallissa 8.–9.4.2017.

Liiton ilma-aselajien SM-kilpailut järjestettiin ensimmäisen kerran Jyväskylässä 1996. Siitä alkaen kisat on pidetty vuosittain eri puolin Suomea. Tänä vuonna kisajärjestelyistä vastaavat Kangasalan Kymppi 64, tamperelainen Pohjois-Hämeen Ampujien hirvikerho ja Sahalahden Metsästysyhdistys, vahvistettuna alueen aktiiviharrastajilla. Metsästäjäliiton 16 piiristä Tampereelle on ilmoittautunut 300 kilpailijaa – alle 10-vuotiaista yli 80-vuotiaisiin.

Käytössä on elektroniset taululaitteet, mikä helpottaa järjestelyjä ja tekee kilpailun seuraamisesta mielenkiintoisempaa. Kilpailut alkavat molempina päivinä klo 9. Kisoihin on vapaa pääsy. Yleisö ja lehdistö ovat tervetullutta seuraamaan jännittävää mitalijahtia!

Ilmakivääri on edullinen tapa harjoitella kivääriammuntaa.

Metsästäjäliiton lajeja ovat ilmaluodikko ja ilmahirvi. Ampumaetäisyys on molemmissa 10 m, ja sarjoja on miehille sekä naisille. Lajit sopivat erityisesti nuorille. Puriste-, paineilma- tai kaasutoimisen aseen kaliiperin on oltava 4,5 mm ja luodin lyijyä. Tähtäinlaitteet ovat vapaat.

Ilmaluodikossa ammutaan seisten viiden metsokuvion tauluun. Muissa sarjoissa ammutaan ilman tukea, mutta nuorimpien sarjassa on kiinteä ampumatuki. Ilmahirvessä ammutaan kaksipäiseen liikkuvaan hirvikuvioon.

Matti Suoranta
SM-kilpailunjohtaja