Metsästäjäliitto: suden kannanhoito ei toimi

pe helmik. 09 13:38:00 2018

Metsästäjäliitto irtautuu nykyisestä suden kannanhoitosuunnitelmasta

Metsästäjäliitto oli 2014 aktiivisesti mukana luomassa suden kannanhoitosuunnitelmaa Suomeen. Suunnitelmassa listattiin useita tavoitteita, kuten luottamuksen rakentaminen toimijoiden välillä, nopea reagointi haittoihin ja arvon luominen sudelle riistaeläimenä. Nyt kannanhoitosuunnitelman toteuttaminen ontuu, ja Metsästäjäliitolle tärkeät osiot eivät tällä hetkellä toimi. Ekologisten, sosiaalisten ja taloudellisten näkökulmien rinnalle on noussut juridiikka tulkintoineen. Nykyinen kannanhoitosuunnitelma on tiensä päässä. Metsästäjäliitto edellyttää, että kannanhoitosuunnitelma päivitetään toimivaksi kokonaisuudeksi.

SRVA tarpeen turvata

Metsästäjäliitto ei ole sopimusosapuoli suurriistan virka-apuasiassa (SRVA). SRVA-tehtävien toteuttaminen vaatii tehtävään koulutetut koirat, joita on voitava turvallisesti myös harjoittaa todenmukaisissa tilanteissa. Metsästäjäliitto korostaa, että SRVA-henkilöstön on voitava arvioida koiriin kohdistuvaa susiuhkaa aina tilanne- ja tehtäväkohtaisesti. Metsästäjäliitto kantaa huolta SRVA-toiminnan jatkosta erityisesti alueilla, joilla petokannat ovat koirille merkittävä uhka.

Metsästäjäliitto muistuttaa, että metsästäjät kantavat SRVA-toiminnan kautta merkittävää yhteiskuntavastuuta ja liitto korostaa hyvää yhteistyötä poliisin kanssa. Virka-avun antamisessa liitto suosittaa jäsenistölleen ja sidosryhmille SRVA-toiminnan turvaamista mahdollisuuksien mukaan eläinsuojelullisin ja inhimillisin perustein.

Suden kannanarviointia kehitettävä

Metsästäjät ovat Metsästäjäliiton kannustuksesta tehneet aktiivista suurpetojen havainnointia Tassu-järjestelmään ja osallistuneet susinäytteiden DNA-keräykseen. Metsästäjäliitto korostaa Tassu-havaintojen toimivan kanta-arvion ja poikkeuslupien myöntöperusteina. Metsästäjäliitto katsoo luottamuksen parantamisessa olevan yhä kehitettävää kentän ja tutkimuksen välillä, ja edellyttää suden kannanarviointiin lisää läpinäkyvyyttä.

Suomen Metsästäjäliitto tukee jäsenistöä lupa-asioissa

Akuuttina ratkaisuna Metsästäjäliitto järjestää jäsenistölleen neuvontaa lupien hakemisessa ja lakiapua kielteisistä lupapäätöksistä hallinto-oikeuksiin tehtäviin valituksiin.

Ratkaisumallia tilanteeseen?

Metsästäjäliitto osallistuu aktiivisesti suden kannanhoidon kehittämiseen. Pitkän aikavälin ratkaisuna liiton tavoitteena on suden liitesiirto luontodirektiivin liitteestä IV liitteeseen V Baltian maiden ja poronhoitoalueemme tapaan. Lyhyellä aikavälillä Metsästäjäliitto edellyttää, että kannanhoitosuunnitelma päivitetään toimivaksi kokonaisuudeksi ennen tulevaa metsästyskautta.

Metsästäjäliitto muistuttaa, että susiasia koskettaa yhteiskuntaa laajasti ja kannustaa yhteiskunnalliseen keskusteluun muitakin sidosryhmiä. On löydettävä tasapaino, jossa haitat ovat hallinnassa ja Suomen susikanta on elinvoimainen.

Tuomas Hallenberg          Heli Siitari
Puheenjohtaja                Toiminnanjohtaja