Metsästäjäliitto antoi tunnustusta aktiivisesta nuorisotyöstä

la huhtik. 28 12:30:00 2018

Suomen Metsästäjäliitto palkitsi vuoden metsästysseurana aktiivista nuorisotyötä tekevän Koivurinteen Erä Ry:n Lieksasta. Vuoden kouluttajapalkinnon eräkasvatustyöstä sai joensuulainen Antero Pasanen. Vuoden nuoren kouluttajan palkinnon sai Metso-leirien nuori kouluttaja Aino Niemi Inkeroisista.

Suomen Metsästäjäliitto jakoi palkinnot liittokokouksessaan Riihimäellä tänään.

- Vuoden 2017 voittajien valinnassa huomioitiin erityisesti nuorten metsästäjien mukaan ottaminen toimintaan, Suomen Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja Heli Siitari kertoo.

Koivurinteen Erän toiminnan ytimenä on toiminta lasten ja nuorten parissa ja eräperinteen vaalimisessa. Seura on järjestänyt nuorille Metso-leirejä jo kymmenen vuoden ajan.

- Leireillä ohjataan metsästykseen, kalastukseen ja luonnossa liikkumiseen, Koivurinteen Erän puheenjohtaja Mauri Piironen kuvaa.

Vuoden kouluttaja Antero Pasanen on vetänyt useana vuotena Iiksenvaaran koulun eräkerhoa Joensuussa. Kerhot ovat pitäneet sisällään monipuolisesti eränkäyntiin liittyviä asioita ja eräperinteitä.

- Kerhoiltoina on rakenneltu pienpetoloukkuja, viety niitä maastoon pyyntiin ja käsitelty erilaisia saaliseläimiä. Talvisin on rakennettu ruokintalaitteita ja ylläpidetty niitä. Syyskausi huipentuu metsästystapahtumaan joulukuussa ja kevätkausi kalavieheiden tekoon sekä kalastusretkeen, Pasanen kuvailee.

Vuoden nuoren kouluttajan valinnassa painoivat Aino Niemen ansiokas koulutustyö Metso-leireillä sekä hänen metsästyksen eteen tekemänsä asiantunteva julkisuustyö. Niemi on toiminut isosena kolmella kesäleirillä, viimeksi Jaalan Metso-leirillä 2017, vastavalittuna Tangokuningattarena.

- Metsästysmyönteisillä lausunnoillaan Aino Niemi opastaa sekä omaa harrastajakuntaamme että suurta yleisöä. Hän edustaa hienolla tapaa Suomen metsästävää nuorisoa, Niemen kisaan ilmoittanut SML Kymen piiri Ry:n toiminnanjohtaja Erkki Pentinniemi pohtii.

Nuoret seuraan -kampanja

Nuorten metsästäjien tukeminen on Metsästäjäliiton pääteemoja tänä vuonna. Liitto käynnisti alkuvuodesta 2018 Nuoret seuraan -kampanjan, jonka avulla metsästysseuraa etsivät nuoret ja uusia jäseniä kaipaavat seurat kohtaavat.

- Kampanja on saanut hyvän vastaanoton ja mukana on jo yli 20 seuraa. Monta nuorta on löytänyt itselleen seuran. Lisää nuorisoystävällisiä seuroja kaivataan edelleen mukaan, rohkaisee nuorisovastaava Henri Mutanen Suomen Metsästäjäliitosta.

Suomen Metsästäjäliitto järjestää runsaasti toimintaa, jossa nuoret oppivat turvallisesti käytännön perusteita metsästyksestä, riistanhoidosta ja luonnosta. Tulevana kesänä liitto järjestää yhdessä alueellisten piirien ja seurojen kanssa nuorille Metso-leirejä ympäri Suomen.

- Vuoden metsästysseura, kouluttaja ja nuori kouluttaja -palkinnoista: toiminnanjohtaja Heli Siitari, p. 010 841 0052 tai heli.siitari@metsastajaliitto.fi

- Nuorisotoiminnasta ja Metso-leireistä sekä Nuoret seuraan -kampanjasta: metsastajaliitto.fi/nuoret tai Suomen Metsästäjäliitto nuorisovastaava Henri Mutanen, p. 010 841 0067 tai henri.mutanen@metsastajaliitto.fi

- Koivurinteen Erä Ry seuran puheenjohtaja Mauri Piironen p. 0400 498 953 koivurinteenera@gmail.com