Metsästäville naisille suunnattu kansainvälinen konferenssi huipentui karhujahtiin

ma elok. 20 16:25:00 2018

Yli 70 metsästävää naista eri puolita maailmaa kokoontui Ilomantsiin 17.–20.8. Neljättä kertaa järjestettävän Women and Sustainable Hunting (WaSH) -konferenssin aiheena oli Nainen ja karhu – menneisyydestä nykyaikaan.

Konferenssi järjestettiin ensimmäistä kertaa Pohjois-Euroopassa. Osallistujia saapui kymmenestä maasta. Ensi kertaa mukana oli osallistujia myös Kroatiasta ja Puolasta. Suurempia ryhmiä saapui muun muassa Hollannista, Unkarista ja Tšekeistä.

WaSH-konferenssin taustalla on kansainvälisen riistansuojeluneuvoston (CIC) naisten toimintaa koordinoiva Artemis-työryhmä. Konferenssi toimii metsästävien naisten ajankohtaisten asioiden foorumina sekä verkostoitumistapahtumana. Metsästävien naisten määrä on kovassa kasvussa monessa maassa, Suomessakin metsästäviä naisia on jo yli 22 000.

Suomen tapahtuman pääjärjestäjänä toimi Suomen Metsästäjäliitto ja emännöinnistä vastasivat Pohjois-Karjalan Jahtinaiset.
- Konferenssi oli erinomainen tilaisuus verkostoitua sekä saada ja jakaa tietoa parhaista käytännöistä eri maissa, kuvaa Suomen Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja Heli Siitari.

Suomen karhuvaltaisimmassa pitäjässä pidetyssä konferenssissa käsiteltiin karhun roolia suomalaisessa kulttuurin ja eränkäynnin näkökulmasta. Kansainvälisessä työpajassa keskusteltiin vilkkaasti myös karhuun ja muihin suurpetoihin liittyviä ajankohtaisista haasteista Euroopassa.

- Pohjois-Karjalan ainutlaatuinen luonto ja Suomen metsästyskulttuuri tarjosivat upeat puitteet konferenssille, iloitsi CIC:n WG Artemis -työryhmän puheenjohtaja Soňa Chovanová Supeková.

Puhujia oli sekä Euroopasta että USA:sta. Päivän raikuvimmat aplodit sai konferenssin nuorin puhuja, 14-vuotias Adriana Sojáková Slovakiasta. Hän esitteli toteuttamaansa metsästysaiheista luontoprojektia. Osallistujat jakoivat New Yorkin yliopiston professori Jacqueline Frairin huolen nuorten luonnosta vieraantumisesta. Yhteinen toive olisi saada erätaidot ja luonto-osaaminen mukaan opetusohjelmiin ensimmäisistä kouluvuosista lähtien.

Osallistujilla oli myös mahdollisuus päästä mukaan tänään käynnistyneeseen karhunmetsästykseen.
- Tällä kertaa saalista ei saatu, mutta kokemus oli ainutlaatuinen, sillä monissa Euroopan maissa karhua ei metsästetä, Siitari kertoo.

Suomessa karhukanta kasvaa ja voi hyvin. Luonnonvarakeskuksen arvion mukaan karhukanta on runsastunut edellisvuodesta. Metsissämme liikkuu arvion mukaan noin 1 800 yli vuoden ikäistä karhua.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Heli Siitari, p. 010 841 0052 tai heli.siitari@metsastajaliitto.fi

Kuvat: Eija Hiltunen