Tervetuloa seuraamaan metsästäville naisille suunnattua kansainvälistä konferenssia Ilomantsiin 18.8.

to elok. 09 13:13:00 2018

Yli 70 metsästävää naista eri puolita maailmaa kokoontuu Ilomantsiin 17.–19.8. Neljättä kertaa järjestettävän Women and Sustainable Hunting (WaSH) -konferenssin aiheena on Nainen ja karhu – menneisyydestä nykyaikaan.

Konferenssi järjestetään nyt ensimmäistä kertaa Pohjois-Euroopassa. Osallistujia on kymmenestä eri maasta. Ensi kertaa mukana on osallistujia myös Kroatiasta ja Puolasta. Suurempia ryhmiä saapuu muun muassa Hollannista, Unkarista ja Tšekeistä.

WaSH-konferenssin taustalla on kansainvälisen riistansuojeluneuvoston (CIC) naisten toimintaa koordinoiva Artemis-työryhmä. Konferenssi toimii metsästävien naisten ajankohtaisten asioiden foorumina sekä verkostoitumistapahtumana. Metsästävien naisten määrä on kovassa kasvussa monessa maassa, Suomessakin metsästäviä naisia on jo yli 22 000.

Suomen tapahtuman pääjärjestäjänä toimii Suomen Metsästäjäliitto ja emännöinnistä vastaavat Pohjois-Karjalan Jahtinaiset.

- Konferenssi on erinomainen tilaisuus verkostoitua sekä saada ja jakaa tietoa parhaista käytännöistä eri maissa, kuvaa Suomen Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja Heli Siitari.

Suomen karhuvaltaisimmassa pitäjässä pidettävässä konferenssissa käsitellään karhun roolia suomalaisessa kulttuurin ja eränkäynnin näkökulmasta. Kansainvälisessä työpajassa keskustellaan myös karhuun ja suurpetoihin liittyviä ajankohtaisista haasteista Euroopassa.

- Pohjois-Karjalan ainutlaatuinen luonto ja Suomen metsästyskulttuuri tarjoavat upeat puitteet keskustella vastuullisuudesta, riistanhoidosta ja metsästyskulttuurin edistämisestä, iloitsee CIC:n WG Artemis -työryhmän puheenjohtaja Soňa Chovanová Supeková.

Puhujia on sekä Euroopasta että USA:sta. Nuorin puhuja 14 vuotias Adriana Sojáková Slovakiasta esittelee toteuttamaansa metsästysaiheista luontoprojektia ja professori Jacqueline Frair kertoo metsästyskulttuurin opetuksesta New Yorkin yliopistossa. Osallistujilla on myös ainutlaatuinen mahdollisuus päästä mukaan 20. elokuuta alkavaan karhunmetsästykseen.

Lisää aikataulusta, ohjelmasta ja luennoitsijoista on luettavissa tapahtumasivustolla: wash.metsastajaliitto.fi

Lehdistöllä on mahdollisuus osallistua koko konferenssipäivän ohjelmaan klo 9–16.15.

Klo 13 on mahdollisuus haastatella konferenssin puhujia lehdistölounaan yhteydessä.

Ilmoittautumiset maanantaina 13.8. mennessä: sari.jarvinen@metsastajaliitto.fi tai 010 841 0068.

Tervetuloa!

Heli Siitari