Metsästyksen ääni eduskuntavaaleissa

ti huhtik. 02 11:04:00 2019

Metsästäjäliitto on avannut eduskuntavaalisivut. Sivuilla esitellään metsästysharrastuksessa mukana olevia eduskuntavaaliehdokkaita.

Metsästäjäliiton verkkosivuilla on mahdollista tutustua metsästysharrastuksessa mukana oleviin eduskuntavaaliehdokkaisiin.
- Sivuilla metsästävät kansanedustajaehdokkaat pääsevät kertomaan heille tärkeistä metsästykseen liittyvistä tavoitteista, joita he kansanedustajana haluaisivat ajaa, kertoo Suomen Metsästäjäliiton toiminnanjohtaja Heli Siitari

Metsästäjäliitto on määritellyt metsästyksen kannalta tärkeimmät tavoitteet omaan tavoiteohjelmaansa. Ohjelman kärkinä ovat suurpetojen kannanhoidollisen metsästyksen jatkuminen, kansallisen päätösvallan lisääminen rauhoitettujen lajien kannansäätelyssä, metsästyksen laajempi salliminen luonnonsuojelualueilla, sekä metsästysharrastuksen ja -seurojen toimintaedellytysten turvaaminen.

Metsästäjäliiton strategisena päätehtävänä on edistää metsästystä sekä luontoelämyksiä ja luonnonvarojen kestävää käyttöä.

- Jo tällä hetkellä koen, että Metsästäjäliitto tunnustetaan yhteistyökykyiseksi ja asiantuntevaksi kumppaniksi päätöksenteon kaikissa vaiheissa. Tavoitteenamme on olla jatkossakin vahva vaikuttaja metsästykseen liittyvässä luonnonvarojen kestävää käyttöä koskevassa keskustelussa, Siitari toteaa.

Metsästyksen edellytysten turvaaminen

Metsästäjäliitto kysyi myös puolueiden kantaa keskeisiin teemoihin. Metsästäjille tärkeitä kysymyksiä ovat metsästyksen edellytysten turvaaminen metsästyslainsäädännöllä sekä kansallisen päätäntävallan lisääminen esimerkiksi rauhoitettujen ja haitallisten lajien kannan säätelyssä.

- Riistakantojen säätelyn ja sosiaalisen hyväksyttävyyden varmistamiseksi on tärkeää, että suurpetojen kannanhoidollinen metsästys jatkuu myös tulevaisuudessa, kommentoi Metsästäjäliiton hallituksen puheenjohtaja Tuomas Hallenberg.

Puolueilta tiedusteltiin myös näkemyksiä metsästyksestä luonnonsuojelualueilla sekä metsästyksen huomioimisesta opetussuunnitelmassa.

- Metsästys- ja eräharrastuksella on merkittävä rooli suomalaisten ja erityisesti kaupunkilaisten ja nuorten luontosuhteen muodostumisessa. Metsästäjät ovat merkittävä resurssi myös monien yhteiskunnallisten tavoitteiden saavuttamisessa.

- Yhteinen tehtävämme on säilyttää metsästysharrastus luontaisena osana yhteiskuntaa ja varmistaa, että suomalaiset metsästäjät ovat vastuullisen metsästyksen edelläkävijöitä. Siihen voimme vaikuttaa äänestämällä. Metsästysmyönteisiä ehdokkaita on joka puolueessa, on tärkeää antaa ääni heille, Siitari toteaa.

Puolueiden vastaukset julkaistiin Metsästäjäliiton Jahti-jäsenlehdessä ja nyt niihin voi tutustua myös järjestön verkkosivuilla metsastajaliitto.fi/eduskuntavaalit.

Puheenjohtaja Tuomas Hallenberg, Metsästäjäliitto p. 040 5286069 tai tuomas.hallenberg@metsastajaliitto.fi
Toiminnanjohtaja Heli Siitari, Metsästäjäliitto p. 040 8267998 tai heli.siitari@metsastajaliitto.fi