Kutsu mediatilaisuuteen 20.1.2020: Ajankohtaista tietoa susien lumijälkilaskennoista Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan eteläosissa sekä Satakunnan pohjoisosissa

pe tammik. 17 15:04:00 2020

Tänä talvena järjestetään susien lumijälkilaskenta sääolosuhteiden niin salliessa yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, Luonnonvarakeskuksen, Suomen riistakeskuksen ja Suomen Metsästäjäliiton kanssa. Laskenta-alue on hirvitalousalue ”Rannikko-Pohjanmaa–Pohjanmaa 3” sekä lisäksi alueita Satakunnan pohjoisosista. Jälkiä laskemassa tämän tyyppisissä kertaluonteisissa laskennoissa on useita satoja vapaaehtoisia henkilöitä. Metsästäjien, tutkimuksen ja riistahallinnon lisäksi keskeisillä sidosryhmillä on mahdollisuus osallistua laskentaan.

Lumijälkilaskennalla saadaan tietoa laskenta-alueen susien määrästä ja reviireistä laskentahetkellä. Osana lumijälkilaskentaa kerätään myös susien ulostenäytteitä DNA-analyysejä varten. Yhteisen laskennan tarkoituksena on lisätä vuoropuhelua ja luottamusta erityisesti metsästäjien ja riistahallinnon sekä tutkimuksen välillä. Laskenta tukee myös laajemmin suurpetojen havainnointia alueella.

Laskenta käynnistetään sopivissa lumiolosuhteissa samaan aikaan koko laskenta-alueella ja todennäköinen laskenta-aika on jokin viikonloppu tammikuun lopun ja helmikuun loppupuolen välisenä aikana. Laskenta toteutetaan yhden päivän aikana.

Lumijälkilaskennan mediatilaisuus järjestetään 20.1.2020 klo 15.00 Sotkan Erähovissa Kauhajoella (Erähovintie 60). Tilaisuudessa lumijälkilaskennan järjestävät tahot kertovat laskentamenetelmästä, laskennan järjestämisestä ja siitä, millaista tietoa laskennasta saadaan, jos se toteutuu. Tilaisuudessa toimittajien kysymyksiin ovat vastaamassa edustajat maa- ja metsätalousministeriöstä, Luonnonvarakeskuksesta, Riistakeskuksesta ja Suomen Metsästäjäliitosta. Tervetuloa!

Tilaisuuden ohjelma:

- Tilaisuuden avaus: Vesa Ruusila, erätalousyksikön päällikkö MMM

- Lumijälkilaskenta tiedontuottajana: Sirpa Thessler, ohjelmapäällikkö Luke

- Metsästäjien organisoituminen laskentaan: Leena Kangas-Järviluoma, lumijälkilaskentakoordinaattori Suomen Metsästäjäliitto

- Aikaa median kysymyksille

Tiedustelut:

Lumijälkilaskentakoordinaattori Leena Kangas-Järviluomalle, puh. 050 534 5085, leena.kangas-jarviluoma@metsastajaliitto.fi