Saima-sorsaa voi seurata Metsästäjäliiton sorsatuubilivestä

ke toukok. 06 08:30:00 2020

Saima-sinisorsan pesintää voi jälleen tänä keväänä seurata suorassa lähetyksessä, kun Metsästäjäliitto avasi sorsatuubiliven.

”Olemme kuvanneet sinisorsan pesintää jo muutamana keväänä, tänä vuonna livelähetys on kenties ajankohtaisempi kuin koskaan. Pesivän sorsan seuranta on hyvä keino saada ajatukset pois koronaviruksesta ja keskittyä seurailemaan munien haudontaa”, sanoo Metsästäjäliiton luonnon- ja riistanhoitopäällikkö Ere Grenfors.

Sinisorsa palaa nyt jo neljättä kertaa pesimään samaan pesään Lopelle. Myös kameroita on asennettu samaan paikkaan jo aiempina vuosina. Sorsat ovat paikkauskollisia, niinpä myös Saimaksi ristitty sinisorsa palaa joka vuosi samalle paikalle. Sinisorsa hautoo munia noin 26 vuorokautta.

”Pesintä on siinä mielessä rentouttavaa seurattavaa, että pitkiin aikoihin kuvassa ei tapahdu juuri mitään, toisinaan emo kääntyilee ja kohentelee asentoaan. Iltaisin Saima poistuu pesästä tunniksi-pariksi juomaan ja syömään. Jännittävin hetki on se, kun poikaset lähtevät pois pesästä. Tarkkaa ajankohtaa on poikasten lähdölle mahdotonta sanoa, mutta arvelemme, että kuoriutuminen tapahtuu todennäköisesti varhain aamulla Snellmanin päivän tienoilla. Kaikki poikaset kuoriutuvat yleensä muutaman tunnin sisällä ja hyppäävät emon houkuttelemana pihalle jonossa”, Grenfors sanoo.

Siirry seuraamaan sorsan pesintää suorassa lähetyksessä Jahtimedia.fi-sivuille: https://jahtimedia.fi/luonnossa/seuraa-sorsatuubilivea

Metsästäjäliiton luonnon- ja riistanhoitopäällikkö Ere Grenfors,
puh. 050 698 916, etunimi.sukunimi@metsastajaliitto.fi