Saima-sorsan pesinnän loppuhuipentuma lähenee

ma toukok. 11 12:21:00 2020

Sinisorsa-naaras Saima hautoo Lopella Metsästäjäliiton putkimallisessa keinopesässä, sorsatuubissa. Pesintää voi seurata livenä Jahtimediassa https://jahtimedia.fi/luonnossa/seuraa-sorsatuubilivea. Sorsaemon haudontaurakka kestää noin 26 vuorokautta. Kuoriutumisen odotetaan tapahtuvan lähipäivinä.

”Emo on käynyt ruokailemassa joka ilta noin kello 20-22 tienoilla. Ennen lähtöään se tarkastaa kaikki munat ja peittelee ne untuvilla turvatakseen lämmön säilymisen. Palattuaan takaisin emo siirtää untuvat pesän reunoille, kääntelee munia ja vaihtaa niiden järjestystä, jotta hautomisolosuhteet olisivat kaikilla tasaiset”, kertoo luonnon- ja riistanhoitopäällikkö Ere Grenfors Saiman käyttäytymisestä.

Poikaset kuoriutuvat aikaisin aamulla lähipäivinä

Poikasten kuoriutuminen tapahtunee varhaisen aamun tunteina tai aamupäivän aikana lähipäivinä. Aikaisempina vuosina kyseisen pesän poikaset ovat kuoriutuneet pian auringon nousun jälkeen kello 04–06 tienoilla.

Kuoriuduttuaan poikaset kuivattelevat muutaman tunnin. Tällöin pesässä alkaa näkyä enenevässä määrin liikettä ja pienten päiden pilkistelyä. Kun lähdön hetki koittaa, emo lennähtää ulos pesästä ja alkaa uida edestakaisin pesän ympärillä. Se vaikuttaa hiukan hermostuneelta ja saattaa kutsua poikasia äänekkäästi. Poikaset keräävät hetken rohkeutta ja hyppäävät lopulta kotilampeen, toiset rohkeammin, toiset epäröinnin jälkeen. Mitä kauemmin pesueen lähtö kestää, sitä hermostuneemmaksi emo käy, sillä lammen keskellä poikue on turhan hyvin näkyvillä. Heti kun koko pesue on saatu ulos putkesta, emo johdattaa lapsosensa kiireesti rantakasvillisuuden suojaan ruokailemaan pikkuötököillä.

Metsästäjäliiton Jahti-ilta podcast: Vesilintujen pesintä ja ruokinta, osa 1

Kahdessa osassa valmistettava sorsanpesä (video)

Sorsan keinopesät elinehtona sorsakannan ylläpidolle: https://jahtimedia.fi/luonnossa/sorsan-keinopesat-elinehtona-sorsakannan-yllapidolle

Luonnon- ja riistanhoitopäällikkö Ere Grenfors, puh. 050 569 8916