Metsästäjäliiton tapahtumat elpymässä koronan jälkeen

ke elok. 05 16:25:00 2020

Metsästäjäliitto joutui perumaan suurimman osan keväälle suunnitelluista tapahtumista koronavirustaudin aiheuttaman poikkeusajan takia. Nyt kesän aikana sekä nuorten Metso-leirejä että Metsästysammunnan ABC-koulutuksia on kuitenkin voitu jo järjestää koronarajoitukset huomioiden.

ABC-koulutuksista varmuutta ja tietoa riistalaukauksiin

Metsästysammunnan ABC-koulutuksia on nyt järjestetty kolmisenkymmentä eri puolilla Suomea ja kalenteriin tulee vielä reilut 20 koulutusta loppukesälle.  Koulutuksiin on osallistunut 6−12 osallistujaa. Metsästysammunnan ABC -koulutus on kehitetty hiljattain metsästäjätutkinnon suorittaneille tai muuten vähän ampuneille metsästäjille. Koulutuksessa opetetaan ampumisen perusasiat ja koulutuksesta on hyvä jatkaa kohti itsenäistä rataharjoittelua.

”Selkeä tarve tällaisille koulutuksille on olemassa ja saatu palaute koulutuksista on ollut positiivista. Täysin kokemattomilla on halu oppia ampumaan ja käsittelemään aseita turvallisesti. Mukaan tulee paljon sellaisia henkilöitä, joilla ei ole välttämättä muutoin mahdollisuutta opiskella ammuntaa käytännössä tai ei ole esimerkiksi perheessä metsästystaustaa”, sanoo Metsästäjäliiton metsästysammuntapäällikkö Jussi Partanen. Myös monet jo pidempään metsästäneet henkilöt ovat olleet kiinnostuneita koulutuksista. Moni sanoo haluavansa oppia uutta ja saada varmuutta ampumiseen ja riistalaukauksiin. Koulutuksen on myös koettu madaltavan kynnystä tulla ampumaradalle yksin tai metsästyskaverin kanssa.

SAKO LuotiCompak-kilpailut käynnistyneet

Elo-syyskuussa on ABC-koulutusten lisäksi tulossa myös SAKO LuotiCompak-roadshow. Sen osakilpailut ovat elokuussa neljällä eri paikkakunnalla ja jokaisen osakilpailun 10 parasta saavat kutsun SAKO LuotiCompak -finaaliin Lopelle 5.9.2020. Osakilpailuiden parhaat palkitaan SAKOn tuotepalkinnoilla. SAKO LuotiCompak -finaalin voittajalle on Tikka TX 1 -pienoiskivääri.

LuotiCompakissa ammunta kulkee kuten haulikon Compak Sportingissa eli ampumapaikkoja on viisi ja kultakin paikalta ammutaan viisi laukausta. Maalilaitteet reagoivat osumasta, joten laukaus on joko ohi tai osuma. Kilpailuun voivat osallistua kaikki, joilla on metsästyskortti. Sarjoja on vain yksi, eikä kilpailussa ole ala- eikä yläikärajaa.

Metso-leireiltä nuorille eväiksi erätaitoja

Myös nuorten Metso-leireille on osallistunut kesän aikana useampia kymmeniä nuoria. Ensimmäiselle Hangossa pidetylle Uudenmaan piirin Metso-leirille osallistui18 metsästyksestä ja luonnossa liikkumisesta innostunutta nuorta. Leirejä on järjestetty myös Orimattilassa, Pessalompolossa, Oulaisissa ja Parkanossa. Tulevia metsästysleiripaikkakuntia ovat Hämeenlinna, Kurikka, Rautavaara, Mikkeli ja Pöytyä.

Kursseilla on paljon käytännön tekemistä; leirilllä suunnistetaan, kalastetaan, harjoitellaan puukon käsittelyä ja rakennetaan loukkuja. Ammunta on selkeästi ylivoimaisesti innostavin leirin aktiviteetti. Normaalioloissa leiriläiset nukkuvat puolijoukkueteltoissa, mutta korona-aikaan käytössä oli omat yhden hengen teltat. Hygieniasta pidettiin muutenkin leirillä hyvää huolta: käsiä pestiin ja desinfioitiin ahkerasti.

Metsästäjäliitto on avannut kesän aikana sekä nuorille tarkoitetun insta-tilin (@metsastajaliiton_nuoret) että uuden verkkokoulutusalustan.  Ensimmäisenä MetsoKoulutuksessa avautui nuorisotoiminnan kurssikokonaisuus, joka on suunniteltu ja toteutettu yhteistyössä kentän toimijoiden kanssa. Alustalle on viety Metso-leirien sisältöjä, joita jokainen nuori voi suorittaa halutessaan missä vain ja oppia näin lisää metsästyksestä ja luonnosta.

Metsästysammunta: metsästysampumapäällikkö Jussi Partanen, puh. 040 845 1572, jussi.partanen@metsastajaliitto.fi

Nuorisoleirit: nuorisovastaava Elina Mäkelä, puh. 050 468 8917, elina.makela@metsastajaliitto.fi