Metsästäjäliitto muistuttaa vastuullisuudesta kyyhkyjahdissa

ma elok. 10 06:34:00 2020

Sepelkyyhkyn metsästys avaa jälleen uuden metsästyskauden tänään 10. elokuuta. Vaikka sepelkyyhkykannat ovat runsaat, ja kanta kestää hyvin metsästyksen, tulee jahdissa muistaa maltti ja valikoiva metsästys.

Valikoiva metsästys ja lajitunnistus tärkeää

Sepelkyyhky tekee vuosittain useita poikueita, ja metsästyskauden alussa osalla voi olla vielä pesintä kesken. Vastuullinen metsästäjä kohdistaa metsästyksen parviin, sillä parvissa on lähinnä nuoria ja jo pesintänsä lopettaneita yksilöitä.

”Yksittäiset linnut tulisi jättää rauhaan, sillä todennäköisesti niiden pesintä on vielä kesken”,  muistuttaa Metsästäjäliiton luonnon- ja riistahoitopäällikkö Ere Grenfors.

Ennen riistalaukausta tulee metsästäjän olla myös varma lajista, sillä kyyhkyparvissa voi lentää myös rauhoitettua uuttukyyhkyä. Suurin ero lajeissa on se, että uuttukyyhkyltä puuttuvat valkoiset laikut siivistä. Se eroaa sepelkyyhkystä myös muodoltaan, lentotavaltaan ja siiveniskuiltaan.

Metsästäjäliitto kannustaa vastuulliseen metsästykseen

Vastuullinen metsästäjä ottaa huomioon myös paikalliset asukkaat ja muut luonnossa liikkujat. Metsästystä tulee välttää pystyssä olevan viljapellon läheisyydessä, sillä saaliin löytyminen voi olla epävarmaa eikä puimattoman viljan tallaaminen ole suotavaa. Myös noutavan koiran käyttö on suositeltavaa kyyhkyjahdissa. Grenfors muistuttaa metsästäjiä myös keräämään talteen patruunoiden hylsyt ja muut roskat.

10. elokuuta alkaa myös hanhien peltometsästys: merihanhen rannikolla ja kanadanhanhen koko maassa. Sorsanmetsästys alkaa puolestaan 20. elokuuta klo 12.  Suomen riistakeskuksen sivuilta löytyy tietoa metsästysajoista ja metsästyskieltoalueista.

luonnon- ja riistanhoitopäällikkö Ere Grenfors, puh. 050 569 8916, etunimi.sukunimi@metsastajaliitto.fi