Lumipeite mahdollistaa susihavaintojen teon nyt lähes koko maassa

ti tammik. 05 08:24:00 2021

Koko Suomi aivan eteläistä Suomea myöden sai uutena vuotena vihdoinkin lumipeitteen. Metsästäjälle lumi maassa on kaikki kaikessa. Lumi paljastaa kaikenlaiset jäljet, sekä ketun että suden.

Metsästäjäliitto kannustaa nyt metsästäjiä aktivoitumaan ja ilmoittamaan tuoreista susien jäljistä Tassu-järjestelmään ja keräämään DNA-näytteitä talteen.

”Vain näiden avulla on mahdollista aloittaa suden kannanhoidollinen metsästys, sillä kanta-arviot pohjautuvat merkittävältä osalta vapaaehtoisten suurpetoyhdyshenkilöiden Tassu-järjestelmään tallentamiin havaintoihin ja DNA-näytteisiin. Susien DNA-näytteitä on kertynyt analysoitavaksi 18.12.2020 tähän mennessä 307 kappaletta. Tällä hetkellä osassa Suomea on selkeästi aukkoja raportoinnissa”, Metsästäjäliiton järjestöpäällikkö Teemu Simenius kertoo.

Simenius muistuttaa, että nyt on aika vaikuttaa keräämällä näytteitä ja havaintoja, jos kannanhoidollinen suden metsästys halutaan käyntiin ensi talvena. Kartta, joka kuvaa DNA-keräyksen melko tuoretta tilannetta löytyy täältä: http://riistahavainnot.fi/suurpedot/ajankohtaista

Lunta on nyt lähes koko maassa Ahvenanmaata sekä Varsinais-Suomen ja Satakunnan lumettomia lounaisosia lukuun ottamatta, joten tällä hetkellä lähes joka puolella Suomea on oikein hyvä mahdollisuus tehdä ja raportoida susihavaintoja. Pääsääntöisesti susi välttää ihmistä ja reviirialueilla yleisin havainto susista on niiden jättämät yölliset jäljet lumeen. DNA-näytekeräys yhdessä vapaaehtoisten kanssa jatkuu helmikuun loppuun.

Riistanhoitoyhdistysten (RHY) valtionavustukseen on lisätty uudeksi tukielementiksi DNA-keräystoiminta suurpetoyhdyshenkilötoiminnan rinnalle. Näiden osuus voi olla 4 % maksettavan tuen suuruudesta. Kun valtakunnassa jaetaan rhy-tukea runsaat 2,5 miljoonaa euroa, suurpetoyhdyshenkilöiden ja DNA-keräämisen tuen osuus on siten noin 100 000 euroa. RHY saa maksaa kulukorvauspalkkiota halutessaan suurpetoyhdyshenkilöille ja DNA-näytekerääjille.  Metsästäjäliitto esitti DNA-keräämiselle maksettavaksi tukea viime syksyn susineuvotteluissa.

Lumi helpottaa jahteja

Lumipeite helpottaa myös jahteja. Lumen saavuttua peurat hakeutuvat helpommin ruokintapaikoille, joilta niitä voi metsästää tehokkaasti ja valikoivasti lumen parantaessa näkyvyyttä. Nyt onkin hyvä mahdollisuus käyttää luvat peuratihentymäalueilla mahdollisimman tarkoin, jotta valkohäntäpeurakanta saadaan pienenemään.

Lumi helpottaa myös jänisten, kettujen, ilvesten ja muiden riistaeläinten määrittämistä. Lumijäljistä voidaan esimerkiksi päätellä, onko kyseessä yksittäinen ilves vai esimerkiksi pentujen kanssa liikkuva naaras.

Luonnon- ja riistanhoitopäällikkö Ere Grenfors, puh. 050 569 8916, ere.grenfors@metsastajaliitto.fi

Järjestöpäällikkö Teemu Simenius, puh. 050 331 5330, teemu.simenius@metsastajaliitto.fi

Lue myös Jahtimedian juttu lumesta: https://jahtimedia.fi/luonnossa/pukkaako-poutaa

Susien DNA keräyksen tilannekuva: http://riistahavainnot.fi/suurpedot/ajankohtaista