Metsästäjäliiton sorsatuubilive on jälleen käynnissä - Ainikki-sorsa hautoo keinopesässä

ke toukok. 12 09:00:00 2021

Ainikki-sinisorsa pesii Savitaipaleella rakennetulla kosteikolla keinopesässä eli sorsatuubissa. Tänään avautuneessa Metsästäjäliiton sorsatuubilivessä jännitetään Ainikin pesinnän onnistumista suorana lähetyksenä.

Edellisinä vuosina Metsästäjäliiton sorsatuubilivessä on seurattu Saimi-sinisorsaa Lopella. Tällä kertaa kamera on viritetty Etelä-Karjalan Savitaipaleella sijaitsevalle kosteikolle, joka on rakennettu juuri vesilintukantojen ylläpitämiseksi.

Luonnollisten elinympäristöjen hoito, rakennetut kosteikot ja keinopesät ovat elinehto sorsakannoille. Näiden lisäksi vierasperäisten pienpetojen poisto voi palauttaa pesivän linnuston aikaisemmin tuottavalle kohteelle. Putkimallisessa keinopesässä, sorsatuubissa, pesinnän onnistuminen on noin 90 % varmaa, kun luonnonpesissä se onnistuu pahimmillaan vain 5 -10 % tapauksista. Onneksi mm. sinisorsa pystyy tekemään uusintapesän useita kertoja.

Putkipesät ovat kustannustehokkain keino lisätä paikallisia vesiriistakantoja. Erityisesti sinisorsat suosivat keinopesiä, mutta myös muiden vesilintujen kuten tavin, telkän ja nokikanan on huomattu hyötyvän turvallisista tuubipesistä.

"Meillä on suuria toiveita saada pesiin myös harvinaisempia putkipesijöitä. Tällainen laji on esimerkiksi punasotka, joka kuuluu Yhdysvalloissa pesäputkia käyttäviin lajeihin. Tänäkin vuonna uusia putkipesiä on talkoiltu ahkerasti ja mm. osakaskunnat ovat kunnostautuneet kehittämään vesialueidensa poikastuotantoa. Yhteistyössä on voimaa myös kansainvälisellä tasolla. Suomen Metsästäjäliitto on mukana eurooppalaisessa Waterfowlers Network -toimintaryhmässä, joka alkaa tänä vuonna kerätä tietoa vesilintujen pesimälaitteiden käytöstä ja tuloksista", Metsästäjäliiton lintuvesiasiantuntija Veli-Matti Pekkarinen kertoo.

Metsästäjäliitto on mukana maa- ja metsätalousministeriön rahoittamassa ja yhdessä BirdLife Suomen kanssa toteuttavassa SOTKA-elinympäristöhankkeessa, jonka tavoitteena on kehittää vesilintujen syysaikaisia ruokailu- ja levähtämismahdollisuuksia. Hankkeessa perustetaan eri puolille Suomea kokeiluluonteisesti 25 häiriövapaan vesilintuympäristön verkosto, joiden vaikutuksista kerätään tietoa ja kokemuksia.

Siirry seuraamaan sorsan pesintää Jahtimedian sivulta: https://jahtimedia.fi/luonnossa/sorsatuubilive-2021

Sinisorsa hautoo munia noin 26 vuorokautta, ja untuvikkojen kuoriutumisen odotetaan tapahtuvan noin parin viikon sisällä aamuvarhaisella, auringon noustessa.

Metsästäjäliitto
vesilintuasiantuntija Veli-Matti Pekkarinen, puh. 050 472 8724, veli-matti.pekkarinen@metsastajaliitto.fi

SOTKA-hanke: https://metsastajaliitto.fi/metsastajaliitto/vahva-vaikuttaja/hankkeet/sotka-hanke