Metsästäjäliiton vuosisata metson siivillä -historiikki julkaistu

pe kesäk. 04 09:00:00 2021

Metsästäjäliiton virallinen 100-vuotishistoriikki ”Vuosisata metson siivillä” on julkaistu. Kirjan on kirjoittanut filosofian tohtori, historiantutkija Tero Halonen. Kirja sukeltaa syvälle liiton tarinaan ja sen kautta avautuu näkymä suomalaisen metsästyksen ja eränkäynnin menneisyyteen.

Vuosista metson siivillä - Metsästäjäliitto 100 vuotta -historiikki kertoo Metsästäjäliiton vivahteikkaan historian. Kirjan rakenne on nerokkaan yksinkertainen: teoksen alussa kuvaillaan aikaa jo ennen järjestön perustamista ja edetään vuosikymmen kerrallaan tähän päivään asti keskittyen liiton tärkeimpiin tapahtumiin ja kehitysaskeliin.

Kuvitettu, noin parisataa-sivuinen teos on tarkka kuvaus koko liiton historiasta. Kirja sopii mainiosti niille, jotka haluavat sukeltaa syvälle liiton tarinaan ja sen kautta avautuvaan näkymään suomalaisen metsästyksen ja eränkäynnin historiaan.

Metsästäjäliiton tehtävä pysynyt samana

Ajatus koko Suomen kattavasta yhteisestä järjestöstä, nykyisestä Metsästäjäliitosta, virisi 1900-luvun alun metsästäjäkokouksissa. Suomen Yleinen Metsästäjäliitto – Finlands Allmänna Jägarförbund r.y. perustettiin lopulta 24.4.1921. Sadassa vuodessa suomalainen yhteiskunta on muuttunut paljon, mutta Metsästäjäliiton tehtävä on edelleen sama: kehittää metsästystä ja riistanhoitoa maassamme.

Metsästäjäliiton perustavan kokouksen pöytäkirjaan kirjoitettiinkin seuraavasti: ”Päämäärämme on toimia metsästyksen ja metsästyksenhoidon eli riistanhoidon hyväksi. Keinoina on erityisesti Suomen metsästysseurojen yhteistyön lisääminen ja uusien seurojen perustaminen metsästyksen kehittämiseksi.”

”Historiikin keskeinen tarina on, miten Metsästäjäliitto on sadassa vuodessa kehittynyt noin 100 jäsenen yhdistyksestä yli 145 000 metsästäjän valtakunnalliseksi etujärjestöksi”, kiteyttää historiikin kirjoittanut historiantutkija Tero Halonen.

Historiatietoa myös verkkosivuilla

Metsästäjäliiton verkkosivuilla on avautunut myös Metsästysmuseon amanuenssi Pekka Allosen toimittama historiasivusto, joka esittelee tiivistetysti, miksi ja miten Metsästäjäliitto on kehittynyt nykyisen kaltaiseksi toimijaksi. Satavuotista historiaa käydään läpi vuosikymmen kerrallaan ja tekstiä täydennetään valokuvin, videoin ja ääninauhoin.

Kirjailija, historian tutkija Tero Halonen, puh. 050 589 7397, terohalonen@hotmail.com

Metsästäjäliitto
toiminnanjohtaja Jaakko Silpola, puh. 050 406 4836, jaakko.silpola@metsastajaliitto.fi

Kirjan voi ostaa Eräkontista: https://www.erakontti.fi/product/2955/metsastajaliiton-historiikki-vuosisata-metson-siivella