Metsästäjäliitto: Ministeriön päätettävä suden kannanhoidollisesta metsästyksestä

to syysk. 02 13:23:00 2021

Luonnonvarakeskus (Luke) julkisti 2.9.2021 väliraportin suden suotuisan suojelun tason määrittelytyöstä. Metsästäjäliitto edellyttää, että maa- ja metsätalousministeriö (MMM) laatii esityksen kannanhoidollisen metsästyksen aloittamisesta ministeri Lepän ilmoittamalla tavalla.

Suden kannanhoidollista metsästystä koskevan kansalaisaloitteen lähetekeskustelussa 18.11.2020 ministeri Leppä totesi eduskunnassa: ”Avainasemassa tässä on suotuisan suojelutason määrittely, ja se on käytännössä raja-arvo siitä, milloin kanta on sillä tasolla, että sitä voidaan säädellä metsästyksellä. Siksi olen antanut Luonnonvarakeskukselle tehtäväksi määritellä tuon raja-arvon niin, että tieto olisi meillä käytettävissä jo mahdollisimman pikaisesti ja viimeistään kesän jälkeen tältä osin.”

Metsästäjäliiton puheenjohtaja Tuomas Hallenberg toteaa: ”Luken väliraportti on nyt saatu. Aiemmin kesällä valmistui ministeriön työryhmän työ kannanhoidollisen metsästyksen toteutustavoista. Nyt odotamme aiemmin ilmoitetun mukaisesti mielenkiinnolla esitystä kannanhoidollisesta metsästyksestä.”

Vain Suomessa susia ei vielä metsästetä

Kaikkialla Suomen ympärillä metsästetään susia, mutta Suomessa ei ole vielä päätöksiä suden metsästyksestä.

Norjassa on runsaan sadan suden kanta, ja siitä on metsästetty joitakin kymmeniä susia. EU-maa Ruotsissa suden suotuisan suojelun taso on 300 yksilöä eli 30 laumaa ja suden kannanhoidollinen metsästys on maassa aloitettu. Euroopan Unioniin kuuluvissa Baltian maissa susia metsästetään vuosittain satoja yksilöitä. Venäjän Karjalassa sudesta maksetaan tapporahaa. Suomen susikanta saattaa tänä kesänä olla jopa 500 sutta uusien jälkeläisten synnyttyä. Päätöksiä odotetaan.

Liitto perehtyi väliraporttiin ja toteaa, että esitetyt lukuarvot vaikuttavat alustavassa tarkastelussa hämmästyttävän korkeilta verrattuna Ruotsin ja Norjan vastaaviin.

Viime syksynä eduskunnalle annettiin ennätysajassa toteutunut kansalaisaloite suden kannanhoidollisen metsästyksen aloittamiseksi. Aloitteen lähetekeskustelussa metsästyksen aloittamista kiirehdittiin. Useat kunnat ja kaupungit ovat viime aikoina vedonneet maa- ja metsätalousministeriöön suden metsästyksen aloittamiseksi. Nämä yhteiskunnan tarpeet on nyt tarpeen huomioida.

Metsästäjäliitto on kannustanut metsästäjiä susihavaintojen tekoon. Metsästäjät ylsivät myös DNA-näytteiden ennätykselliseen keruuseen, minkä perusteella kanta-arvio kasvoi kolmanneksella. Tavoitteena on ollut toimiva ja läpinäkyvä yhteistyö eri toimijoiden välillä: ”Meidän on syytä päästä kansakuntana eteenpäin asiassa. Metsästäjille on tärkeätä, että jokainen taho vastaa tontistaan”, toteaa Metsästäjäliiton Hallenberg.

Metsästäjäliitto
puheenjohtaja Tuomas Hallenberg, puhelin 040 528 6069, tuomas.hallenberg@metsastajaliitto.fi