Metsästäjäliiton 100-vuotisjuhlia juhlistetaan kaikille avoimilla peijaisilla

ti marrask. 02 09:00:00 2021

Hirvipeijaiset ovat monen kylän merkittävin vuotuinen kokoontuminen. Metsästäjäliitto järjestää 100-vuotisjuhliensa kunniaksi juhlapeijaiset 5.–7.11.2021, johon ovat kaikki suomalaiset kutsuttuja! Peijaisia on eri puolilla Suomea yli 50 paikkakunnalla.

Metsästäjäliitto ja sen piirit, yksittäiset metsästysseurat tai useampi metsästysseura yhdessä järjestävät ympäri Suomen kaikille avoimia ja ilmaisia peijaistapahtumia. Tarkat paikat löytyvät osoitteesta www.metsastajaliitto.fi/peijaiset. Pääjuhlaa vietetään Helsingin Narinkkatorilla lauantaina 6.11. klo 10 -15.

Tarjolla hirvi- tai peurakeittoa

Peijaiset ovat perinteikäs syysjuhla, joita metsästysseurat alkoivat 1950-luvulla järjestää jäsenilleen ja maanomistajille. Siitä kehittyi vähitellen tärkeä osa suomalaista juhlaperinnettä ja erävuotta.

Kuten kaikissa peijaisissa, myös juhlapeijaisissa tarjoillaan hirvi- tai peurakeittoa tai muuta riistaruokaa niin kauan kuin sitä riittää. Samalla on mahdollisuus tutustua metsästäjiin ja metsästykseen harrastuksena ja elämäntapana.  Tarjoilun ohessa on mahdollisuus keskustella päivänpolttavista metsästysaiheista: valkohäntäpeuroista, susista, lyijyrajoituksista tai vaikkapa riistaruoasta.

Maukas riistaruoka sopii juuri syksyyn. Kestävästi pyydetty riista on hyvä vaihtoehto myös ympäristön kannalta. Suomessa riistanpyyntiä harjoitetaan kestävän käytön periaatteella. Metsästystä säädellään metsästyslainsäädännöllä ja ottamalla huomioon riistaeläinkantojen suuruus ja kehitys.

Metsästysmuseo kerää perinnetietoa peijaisista

Suomen Metsästysmuseo ja Suomen Metsästäjäliitto päättivät yhdessä järjestää suomalaisen metsästysjuhlaperinteen muistitiedon keruun. Museo ottaa mielellään vastaan muistitietoa, puheita, lauluja, ohjelmalehtisiä, valokuvia, videoita ja äänitteitä. Näitä voi tuoda mukanaan peijaistilaisuuksiin eri puolille maata. Keruu kuuluu osana 100 vuotta täyttävän Suomen Metsästäjäliiton juhlavuoden tapahtumiin.

Tapahtumatuottaja
Suvi Honkavaara, puh. 040 7300 866, suvi.honkavaara@metsastajaliitto.fi